Isnin, 8 April 2013

Seandainya dapat ku undurkan waktu..


Waktu terus berjalan dan pastinya hari-hari yang berlalu itu meninggalkan cerita, ada suka duka, pahit manis, tangis tawa dan jatuh bangun dalam kehidupan. Dari zaman kanak-kanak, alam persekolahan dan menuju kedewasaan. Mungkin terlalu banyak peristiwa yang telah kita lalui dan pastinya sukar untuk kita membayangkan satu persatu detik tersebut namun pasti ada antaranya yang masih segar dalam ingatan dan meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri kita.

Bila mengimbau kembali zaman yang berlalu pasti ada yang melemparkan keluhan dan penyesalan kerana mempersiakan waktu yang pernah ditempuhi. Seandainya dapat ku undurkan waktu, ingin aku memperbaiki semua kesilapanku, sekarang semuanya telah berlalu.. Aku menyesal kerana mempersiakan masa yang ada. Tapi tiada guna lagi sesalan kerana waktu akan tetap berjalan dan tidak akan berhenti walau sedetik.

Jam akan terus berputar, sesekali kita tetap akan menoleh melihat hari-hari yang pernah kita lewati, tapi kita hanya mampu mengenang kembali nostalgia yang telah kita tinggalkan. Ada cerita tentang masa yang indah yang membuatkan kita ingin kembali mengulangi detik itu dan bila mengenangkan peristiwa yang pernah membuat kita menangis, kita pasti ingin kembali untuk memperbaiki kesilapan dan kealpaan kita yang menyebabkan kita jatuh. Tapi ternyata waktu itu takkan dapat kita ulangi dan peristiwa yang pahit itu tak mungkin dapat diperbaiki.

Hari terus berganti, rembulan dan mentari.. Biarlah masa terus berlalu, tak perlu disesali lagi kerana semua itu tak mungkin dapat diulangi. Jadikan diri kita lebih baik dari semalam, masa pasti akan terus berputar dan beredar tanpa ada hentiannya, tapi perjalanan hidup kita akan terhenti bila tiba pada noktahnya. Kenangan dan peristiwa yang pernah kita tempuhi jadikanlah sandaran untuk kita terus kehadapan. Seandainya dapat diundurkan waktu mungkin kita ingin menyempurnakan segalanya yang telah kita lalui tapi dalam hidup ini tiada manusia yang sempurna, antara sedar atau tidak pasti sahaja ada kesilapan.

Sekarang hargailah masa-masa yang ada dan yang akan datang, usah lagi disesali dan ditangisi kerana waktu yang berlalu akan terus berlalu, semakin hari semakin menjauh. Segala yang berlaku pasti ada hikmahnya hanya Tuhan akan menentukannya dimana. bagaimana dan bila masanya. Ingatlah waktu yang indah dan manis adakalanya akan terus melekakan kita, tapi kepahitan dan kesengsaraan yang membuat kita menangis itulah yang membangkitkan kita dari mimpi-mimpi yang terus menghanyutkan disitu kita mengenal kekurangan diri dan akan sentiasa mengingatkan diri untuk jadi lebih baik dan lebih baik dari yang sebelumnya.

Andai dapat ku undur waktu..
ingin aku kembali lagi ke waktu dulu,
saat aku melukis pelangi di awan biru,
mewarnai mimpi-mimpiku,
indahnya waktu itu,
itulah waktu kecilku..

Andainya dapat ku undurkan waktu,
Aku ingin membahagiakan semua insan yang berada disisiku,
Ingin aku memperbaiki semua kesilapanku..
Akan ku ubah kata-kata dan tingkahlaku ku..
Kerana waktu itu,
aku alpa..
aku terleka..
dan kini semuanya berlalu..
SEANDAINYA DAPAT KU UNDURKAN WAKTU..

                                          

Tiada ulasan:

Catat Ulasan